
Dziedziny fotografii XXI wieku cz. 1
Fotografia, jak wszystko na świecie, ewoluuje. Zmieniają się jej upodobania, kierunki, zainteresowania. XXI wiek przynosi wiele dziedzin, które nie były znane w ubiegłych wiekach lub tak bardzo rozpropagowane, jak obecnie. Zdjęcia najróżniejszych rozmiarów jak na przykład 10×15 zyskują inny wymiar. Zapraszamy do lektury artykułu!
Zdjęcia reportażowe
Myli się ten, kto uważa, że w reportażu zdjęcia są dopełnieniem tekstu. Fotografie są odrębnym dziełem, które najczęściej interpretuje się w kontekście treści, ale nie jest to wymóg. Fotografia reportażowa opowiada swoją historię, porusza emocje i potrafi wpłynąć na zachowania ludzi. Dobrym przykładem kooperacji tekstu i obrazu są książki Pawła Smoleńskiego i Krzysztofa Millera oraz dzieła Filipa Springera, takie jak Miasto Archipelag czy 11.41 wspominanego Springera oraz Michała Łuczaka.
Mówi się o kilku rodzajach fotoreportażu. Możemy wymienić fotoreportaż podróżniczy, polityczny czy sportowy. Każdy z nich ma własna specyfikę, która wynika z odmiennych zainteresowań. Jeśli chodzi o parametru sprzętu, nie są one wyjątkowo wygórowane. Fotoreporterzy pracują, zarówno na lustrzankach cyfrowych, jak i analogowych. Jeśli chodzi o obiektyw, to najczęściej fotoreporterzy wybierają go ze względu na swoje upodobania ? krótko-ogniskowy, stało-ogniskowy czy taki z dużym zoomem.
Fotografia reklamowa
Jest to dział fotografii maksymalnie skupiony na produktach, których ma wyeksponować pozytywne cechy. Fotografie reklamowe możemy spotkać tak na dobrą sprawę wszędzie ? surfując w Internecie, na bilbordzie na poboczu jezdni czy na kolumnach ulubionych czasopism.
Podczas wykonywania zdjęć reklamowych liczy się przede wszystkim kreatywne podejście. Dlatego ważna jest dynamika fotografii, odpowiednio aranżowane sceny, właściwe oświetlenie. Istotną kwestią jest również spójność wizerunkowa. To skuteczna podpora udanej kampanii marketingowej. Można ją osiągnąć właśnie poprzez wybór stylistycznie jednorodnych fotografii.
W tej dziedzinie możemy wyróżnić 5 rodzajów fotografii reklamowej:
- Packshot ? jedna z najprostszych metod. Przedstawia zdjęcie produktu z właściwym cieniowaniem na jednolitym tle.
- Bezcieniowe ? produkt zostaje umieszczony na białym tle, bez cieni, bez refleksów. Umożliwia dogodne kadrowanie oraz wycięcie kształtu produktu z tła.
- Kreatywne ? w tym stylu wyobraźnia fotografa ma większe pole do popisu. Przedmiot jest najczęściej ustawiany w tematycznym otoczeniu.
- Katalogowe ? to zdjęcia przeznaczone na łamy katalogów, pism, gazet. Są to najczęściej zdjęcia odzieży.
- Fotografia 360?C ? to animacja zdjęciowa, bądź video, dzięki której klient może zobaczyć produkt z każdej strony.
Z racji tego, że nasze społeczeństwo wyróżniło na tle innych zmysłów wzrok, to obraz ma w reklamie pełnić funkcję marchewki. Dobrze wykonane zdjęcie przyciągnie klientów do danego produktu.
Fotografia przyrodnicza
Przedmiotem zainteresowania fotografii przyrodniczej jest nieoswojona natura. Fotograf obserwuje zwierzęta czy rośliny w ich naturalnym środowisku. Za pomocą obrazu chce uchwycić ich postać, a także zmiany, które unaoczniają się w cyklach zdjęć. Fotografia przyrodnicza ma zasadniczo charakter dokumentacyjny i zazwyczaj nie manipuluje się sztucznie w obrębie obrazu.

