
Jak nie dać zrobić się na szaro, czyli kilka słów o fotografowaniu zimą
Zima to pora roku, która jednych zachwyca, a w drugich budzi złość, ze względu na złe warunki pogodowe. Jednak jakkolwiek byśmy do tego nie podchodzili, nie da się ukryć, że jest to jedna z najbardziej malowniczych pór roku. Oczywiście wtedy, gdy spadnie biały puch, a my możemy skorzystać z wolnego weekendu i wybrać się na wycieczkę za miasto. Podpowiadamy jak wykorzystać tę chwilę na efektywne sfotografowanie zimowego pejzażu.
Podobają się Wam odbitki cyfrowe, jakie znajomi pokazują z wyjazdu na narty? Zachwycacie się pokrytymi śniegiem pagórkami, a także urokliwymi krajobrazami? Nic nie stoi na przeszkodzie, abyście i Wy zrobili niezapomniane zimowe fotografie. Musicie jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach.
Po pierwsze ważna jest ekspozycja. W zimowym krajobrazie dominuje biel oraz odcienie szarości. Na pozór proste zestawienie kolorystyczne może sprawić niemałe kłopoty. Gdy zechcemy zrobić zdjęcie na normalnych ustawieniach ekspozycji, nagle może okazać, że biały puch wychodzi? szary! Dzieje się tak, ponieważ mechanizm aparatu dąży do odpowiedniego naświetlenia zdjęć z zachowaniem marginesu 18% szarości. W normalnych warunkach oświetleniowych i większości sytuacji system ten sprawdza się idealnie. Jednak w przypadku śniegu może on znacząco zaniżać jasność, ponieważ biały puch odbija o wiele więcej światła niż liście czy trawa. Aparat odbiera to jakoś prześwietlenie i dobiera tak parametry, że znacząco przyciemnia całą fotografię.
Jak sobie z tym poradzić? Przed naciśnięciem spustu migawki musimy dokonać kompensacji ekspozycji. Co to takiego? To nic innego, jak po prostu obniżenie bądź podniesienie wartości miernika światła, który odpowiada za naświetlenie zdjęcia. W tym przypadku musimy podbić te dane, aby aparat dostał sygnał o potrzebie mniejszego przyciemnienia kadru.
Kolejnym ważnym parametrem, który należy odpowiednio ustawić, jest balans bieli. Jest to inaczej zarejestrowana temperatura barwy, która może się różnić w zależności od ustawień światła. W aparatach cyfrowych zazwyczaj mamy do dyspozycji kilka wariantów balansu bieli, takich jak, np. światło żarowe czy dzienne. W przypadku zdjęć zimowych przyda się nam jednak tzw. szara karta i możliwość samodzielnego ustawienia balansu bieli. Innym rozwiązaniem jest także fotografowanie w formacie RAW. W ten sposób wszelkie nieprawidłowości będzie można łatwo skorygować w programie graficznym.
Pozdrawiamy, Fotopakiety.pl

