Wpisy

Wybieramy monitor dla fotografa! Cz. II

Zrobienie zdjęcia nie kończy się na naciśnięciu migawki w odpowiednim czasie. Tak naprawdę tutaj dopiero zaczyna się jego podróż, a efektem jest wywołana odbitka cyfrowa znajdująca się w albumie. Prosto z aparatu zdjęcie wędruje na dysk naszego komputera, gdzie obrabiane jest za pomocą specjalnych programów graficznych. Aby proces ten był dobrze wykonany, ważna jest jakość obrazu wyświetlanego na odpowiednim monitorze.
5076861698_9f86d26572_bNie bez znaczenia mówi się, że nasz komputer to współczesna ciemnia fotograficzna. W dobie aparatów cyfrowych nie musimy stosować specjalnych substancji chemicznych, aby przenieść zdjęcie z kliszy analogowej na papierową odbitkę. Wszystko odbywa się za pomocą wspomnianego programu oraz odpowiedniej drukarki. W procesie obróbki nadajemy zdjęciu odpowiedniego kontrastu, balansu bieli, kolorów czy wyrazistości. Jednak po jej zakończeniu może nas spotkać nieprzyjemna niespodzianka. Nagle okazuje się, że zdjęcie, które na naszym monitorze wyglądało dobrze, bardzo niekorzystnie wypada na innym ekranie. Czemu tak się dzieje?
Jak wspominaliśmy w poprzednim artykule, problem tkwi w matrycy, jaką posiada dany monitor oraz jego odpowiedniej kalibracji, czyli ujednoliceniu wartości barwnych, kontrastu czy jasności. Proces ten powinien być wykonywany regularnie, najlepiej co miesiąc, a w najrzadszych przypadkach przynajmniej raz na pół roku. Kalibracja najlepsze efekty daje w przypadku, gdy jest

przeprowadzana na monitorze z odpowiednią matrycą. Dla fotografów oraz grafików najbardziej polecana jest IPS, która daje najlepsze odwzorowanie barw. Zwykłe monitory posiadają matrycę TN, która nie spełnia wymagań fotograficznej obróbki. Ważnym aspektem przy doborze odpowiedniego ekranu ma też jego jasność. Profesjonalne monitory powinny być wyposażone w minimum 250 nitów, a im więcej tym lepiej. Nie bez znaczenie jest także podświetlenie całej powierzchni ekranowej. Najlepszą jakość dają lampy LED, które w równomiernym stopniu oświetlają wyświetlany obraz. Istotny jest także współczynnik kontrastu. Tutaj pojawia się wiele spornych kwestii jaka wartość jest najlepsza do edycji zdjęć. Nie zawsze wyższy współczynnik gwarantuje nam najlepsza jakość. Ważne, aby czerń była intensywna, natomiast biel możliwie jak najjaśniejsza.
Pozdrawiamy, Fotopakiety.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *